header ctb original

voor Android en Apple

QR code NEW APP original

scan nu de QR -code

Astronomen vinden reusachtige planeet

Spaanse wetenschappers hebben een planeet ontdekt van zulke grote afmetingen dat hij ons huidige begrip van hoe planeten ontstaan te boven gaat. De planeet, qua eigenschappen gelijkaardig aan Jupiter, cirkelt op zo’n 30 lichtjaren afstand van ons zonnestelsel rond de ster GJ 3512, een rode dwerg tien keer kleiner dan onze zon.

Net dat is het eigenaardige: wetenschappers begrijpen niet hoe zo’n grote planeet rond zo’n kleine ster kan draaien. “Rond zulke sterren zouden enkel planeten zo groot als de aarde of iets groter moeten kunnen cirkelen”, aldus professor Christoph Mordasini van de Universiteit van Bern. “GJ 3512b is echter een gigantische planeet, minstens half zo groot als Jupiter. En bijna zo groot als de ster waar hij rond draait. Veel groter dan wat volgens onze theoretische modellen mogelijk zou moeten zijn.”

Volgens het Spaanse team dat de planeet eerst ontdekte, werd GJ 3512b dan ook niet op de traditionele geleidelijke wijze gevormd. Daarbij wordt eerst een massieve kern gevormd, die vervolgens gaspartikels verzamelt. Maar deze planeet zou - tot verrassing van de wetenschappers - meteen uit gas ontstaan zijn. “Het was zeer spannend om deze planeet te vinden, omdat we het totaal niet verwachtten”, aldus hoofdonderzoeker Juan Carlos Morales van het Catalaanse Instituut voor Ruimtestudies. “Door deze ontdekking moeten we ons begrip van hoe planeten gevormd worden aanpassen, en een nieuwe categorie van massieve planeten rond kleine sterren invoeren.”

bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20190928_04634703/astronomen-vinden-reusachtige-planeet-die-niet-eens-zou-mogen-bestaan

i watchers border online

Ken jij onze Innovation Watchers al? Wil je op de hoogte blijven van het nieuws op wetenschappelijk vlak, volg dan onze I-watchers op de voet !

p proef