Vogel ontdekt die uitstierf en weer terugkwam

Met dank aan iteratieve evolutie! De witkeelral is een vogel – ongeveer zo groot als een kip – die van oorsprong voorkomt op Madagaskar. Vandaag de dag kunnen deze vogels niet meer vliegen, maar in het verleden was dat anders. En de vliegende voorouders van de moderne witkeelral deinsden er niet voor terug om op avontuur te gaan. Zo verlieten talloze witkeelrallen Madagaskar om vervolgens van eilanden zoals Mauritius, Reünion en Aldabra hun thuis te maken. En op het laatstgenoemde eilandje is iets bijzonders gebeurd: de witkeelral evolueerde er tot een niet-vliegende vogel, stierf uit, maar evolutie bracht de niet-vliegende vogel weer terug. Dat schrijven onderzoekers in het blad Zoological Journal.Evolutie

De witkeelrallen die op Aldabra landden, kwamen terecht in een gebied zonder roofdieren. Het maakte vliegen overbodig. En de witkeelral op Aldabra evolueerde dan ook tot een vogel die niet kon vliegen. Maar zo’n 136.000 jaar geleden sloeg het noodlot toe. Enorme overstromingen zorgen ervoor dat alle planten en dieren – waaronder de geëvolueerde witkeelral – verdwenen.

Op herhaling
    Een slordige 36.000 jaar later daalde de zeespiegel door het aanbreken van een ijstijd. Aldabra werd weer bewoonbaar. En opnieuw koloniseerden vliegende witkeelrallen vanaf Madagaskar het eiland. Onderzoekers vergeleken resten van deze witkeelrallen met die van een ral die voor de overstromingen op Aldabra leefde. En ze ontdekten dat de botjes in de vleugels en enkels van de ral die Aldabra na de overstromingen koloniseerde, ervan getuigen dat het al niet meer zo’n goede vlieger was. In andere woorden: deze vogel was druk bezig om te veranderen in een niet-vliegende vogel. Het betekent dat in een periode van enkele tienduizenden jaren één soort van Madagaskar tweemaal niet-vliegende rallen voortbracht op Aldabra.“Deze unieke fossielen voorzien ons van onweerlegbaar bewijs dat een lid van de familie der rallen de atol (Aldabra, red.) koloniseerde, waarschijnlijk vanaf Madagaskar, en in beide situaties veranderde in een niet-vliegende vogel,” aldus onderzoeker Julian Hume. Dit vrij zeldzame proces wordt ook wel aangeduid als iteratieve evolutie. Hierbij komt uit dezelfde voorouder op verschillende momenten in de geschiedenis een soort voort met vergelijkbare eigenschappen.
    bron: https://www.scientias.nl/vogel-ontdekt-die-uitstierf-en-weer-terugkwam/