Het weefsel – dat in Sussex werd teruggevonden – lijkt een beetje op dat van moderne krokodillen en vogels.

De fossiele resten van de dinosaurus werden al in 2004 teruggevonden. Maar nu pas kunnen wetenschappers met zekerheid zeggen dat het om gefossiliseerd hersenweefsel van een dinosaurus gaat. En dat is een primeur: dergelijk weefsel is nog niet eerder teruggevonden. “De kans dat hersenweefsel bewaard blijft, is enorm klein, dus deze ontdekking is verbazingwekkend,” stelt onderzoeker Alex Liu.

In het water

Waarschijnlijk is het weefsel zo goed bewaard gebleven, omdat het brein van de dinosaurus kort na de dood van de dino in zeer zuur en zuurstofarm water – vergelijkbaar met een moeras – terechtkwam. Hierdoor konden de zachte weefsels tijdig – dat wil zeggen: voor ze vergingen – mineraliseren (verstenen). “We denken dat deze dinosaurus in of nabij een waterlichaam is gestorven en zijn hoofd uiteindelijk deels begraven raakte in het sediment op de bodem,” vertelt onderzoeker David Norman.

Vogels en krokodillen

De onderzoekers hebben niet alleen de hersenvliezen van de dinosaurus kunnen identificeren, maar ook bloedvaten en weefsels die mogelijk tot de hersenschors behoren. De structuur van het brein doet denken aan de hersenen van de moderne afstammelingen van de dinosaurus: vogels en krokodillen.

Bron:  Voor het eerst gefossiliseerd hersenweefsel ontdekt van een dinosaurus