Oud DNA uit West-Afrika legt tot nu toe onbekende afstammingslijn bloot

Onderzoekers zijn erin geslaagd het oudste DNA tot nu toe uit West-Afrika te onttrekken aan vier skeletten. Uit de analyse van dat DNA is een tot nu toe onbekende afstammingslijn naar voren gekomen en ze biedt ook nieuwe inzichten in de verhoudingen tussen de vroegste menselijke afstammingslijnen en latere afsplitsingen. Bij het onderzoek waren ook verschillende Belgische instituten betrokken.

Afrika is de bakermat van de mensheid en de menselijke genetische diversiteit is er groter dan waar dan ook elders ter wereld. Studies van oud DNA van Afrikaanse archeologische sites kunnen dan veel bijdragen aan onze kennis van de verre oorsprong van de mensheid.  Een probleem daarbij is wel dat het tropische milieu en de bodemgesteldheid in Afrika niet bevorderlijk zijn voor het bewaren van beenderen en van DNA. Onderzoekers van de Harvard University zijn er nu in geslaagd de volledige genomen van vier skeletten te reconstrueren, twee skeletten van zo'n 8.000 jaar en twee van zo'n 3.000 jaar.  Die werden 30 jaar geleden opgegraven op de Shum Laka-site in Kameroen door een Belgisch-Kameroenees team.  Het gaat om het eerste oude DNA uit West- of Centraal-Afrika en mee van het oudste DNA dat ooit gevonden is in een tropische omgeving in Afrika.

De studie werd uitgevoerd door een internationaal, multidisciplinair team van genetici, archeologen, biologen, antropologen en museumbeheerders van de Harvard Medical School en de Université de Montréal, de Université libre de Bruxelles (ULB), het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA) in Tervuren, het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, de Universiteit van Yaoundé en de Universiteit van Buea in Kameroen en de Dukes Kunshan Universiteit in China.

Lees het volledige artikel op: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/23/oud-dna-uit-west-afrika-legt-tot-nu-toe-onbekende-afstammingslij/