tsunami

Wanneer een zware zeebeving plaatsvindt, dan is het van groot belang dat zo snel mogelijk de hoogte van een eventuele tsunami bepaald wordt. Wetenschappers hebben een nieuwe methode gevonden om snel de hoogte van de golven te voorspellen. Dankzij de aardbeving in Chili – die afgelopen week plaatsvond – konden onderzoekers hun methode testen.

De nieuwe methode maakt gebruik van versimpelde wiskundige berekeningen, waardoor wetenschappers vijftien seconden na een aardbeving de hoogte van de tsunami weten. Hiermee is deze methode twee keer zo snel als andere systemen om tsunami’s te voorspellen. Afhankelijk van de afstand tot de kust kan een tsunami binnen enkele minuten al veel schade aanrichten. Het is daarom van belang dat hulpdiensten zo snel mogelijk weten waar een tsunami het vasteland bereikt. De hoogte van de golven bepaalt hoe ver het water landinwaarts stroomt. Zo weten hulpdiensten welke mensen wel en welke personen niet geëvacueerd hoeven te worden.

De methode van seismoloog Sebastián Riquelme en zijn collega’s van de universiteit van Chili is misschien niet zo accuraat als andere tsunamivoorspellende systemen, maar is wel veel sneller. De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke journaal Journal of Geophysical Research: Solid Earth.

Afgelopen donderdag is het systeem voor het eerst getest. De methode voorspelde een tsunami met een maximale hoogte van vijf tot zes meter. Dit kwam overeen met de werkelijkheid: een golfslag met een hoogte van 4,75 meter.

bron: scientias.nl