Nihonium (Nh), moscovium (Mc), tennessine (Ts) en oganesson (Og). Zo hebben wetenschappers de recent ontdekte elementen genoemd.

De ontdekking van de elementen werd in januari van dit jaar bekend gemaakt. Toen gingen de elementen nog door het leven als element 113, 115, 117 en 118. Maar nu zeker is dat de elementen bestaan, hebben ze ook een officiële naam gekregen.

Nihonium
    Die namen zijn bedacht door de ontdekkers. Element 113 werd ontdekt door Japanse onderzoekers (het is het eerste element in het periodiek systeem dat in Azië is ontdekt). De onderzoekersgroep gaf het element de naam nihonium. Nihon is één van de twee manieren om ‘Japan’ te zeggen in het Japans en betekent letterlijk ‘het land van de rijzende zon’.

Moscovium en tennessine

Element 115 heeft de naam moscovium (Mc) gekregen. Element 117 wordt voortaan tennessine genoemd. Moscovium naar Moskou, waar het element tijdens experimenten werd ontdekt. Tennessine naar Tennessee waar intensief onderzoek wordt gedaan naar superzware elementen (onder meer door Oak Ridge National Laboratory en de universiteit van Tennessee.

Oganesson
    Element 118 gaat voortaan als oganesson (Og) door het leven. Het element is vernoemd naar professor Yuri Oganessian die een grote bijdrage heeft geleverd aan het onderzoek naar superzware elementen.

Feedback
    Helemaal officieel zijn de nieuwe namen nog niet. Ze worden aanbevolen door de International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC), maar het publiek kan nog feedback geven op de voorgestelde namen. Pas in november zullen ze – als er geen onoverkoombare bezwaren worden ingediend – definitief worden.

Ondertussen blijven wetenschappers zoeken naar nieuwe elementen die thuishoren op de achtste rij van de periodieke tabel. Grote kans dus dat nihonium, moscovium, tennessine en oganesson binnenkort nieuwe buren krijgen.

bron:https://www.scientias.nl/vier-nieuwe-elementen-periodieke-systeem-krijgen-naam/